Viihdekuoroliitto järjesti kevään 2017 koulutuksen sunnuntaina 12.3. Helsingin Kallion alakoulussa yhteistyössä opetuskeskus Siviksen kanssa.

Tällä kertaa kouluttauduttiin viihteellisen kuorolaulun saloihin syventymällä
MERZI RAJALAn rytmipajassa kinesteettisen oppimisen kautta etsimään rytmimusiikin groovea sekä
REETA VESTMANin soundipajassa tutustumaan erilaisiin rytmimusiikin äänenlaatuihin oman ilmaisun rikastamiseksi ja kunkin laulettavan kappaleen sanoman ilmentämiseksi.

Ilmoittautumisten ja alkuinfon jälkeen Viihdekuoroliiton taiteellinen johtaja Kati Sannelvuo herätteli osallistujat kohti intensiivistä päivää ääni- ja kehoverryttelyin sekä tanssin energisoivin keinoin. Koulutus toteuttiin kahtena yhtäaikaa tapahtuvana workshoppina ja kaikki osallistuivat molempien pajojen ohjelmaan.

Merzin rytmipajassa

huomattiin, että yhteisen sykkeen saavuttaminen joukossa (kuorossa) voi olla haastavaa. Pelkällä perustempon ajattelulla ei saavuteta täsmällistä yhteistä sykettä, saati päästä haastavampien rytmitysten yli. Merzin näkemyksen mukaan laulajan tulisi olla tarkka siinä, että hän on sidoksissa rytmiikan kanssa, sillä muuten kappale hajoaa. Hän jatkaa, ettei ole olemassa sellaista rytmimusiikin tempoa, jossa ei olisi alajakoja. Siksi pajassa harjoiteltiin rytmimusiikille ominaisen grooven löytämiseksi erilaisia alajakoja ja offbeateja. Harjoitusten avulla rakennettiin rytmillisiä kudelmia kehollisuutta ja omaa ääntä hyödyntäen. Laulajien hiki virtasi ja hymy oli herkässä, sillä pajassa liikuttiin paljon ja keskityttiin intensiivisesti kuuntelemaan sekä tuottamaan. Lopputuloksena harjoituksista pajalaiset aikaansaivat toinen toistaan upeampeja svengejä ja yhteisesti sykkiviä ääniharmonioita.

 

IMG_5299

 

 

Reetan soundipajassa

syvennyttiin aluksi oikeanlaiseen hengittämiseen ja etsittiin kehosta alueet, joihin ilman tulisi virrata sisään hengitettäessä. Reeta rikkoi opetuksensa myötä useita virheoletuksia liittyen ilmankäyttöön ja tukeen laulettaessa. Pajalaiset perehtyivät kurkunpään liikkeeseen, laajentamiseen, ja äänihuulien käyttäytymiseen eri laulutilanteissa. Opetuksessa edettiin viiden (5) eri rytmimusiikin laulamisessa käytetyn äänenlaadun ominaisuuksiin itse kokeillen ja ääninäytteitä kuunnellen. Nämä olivat nimeltään Speech, Twang, Belting, Falsetto sekä Sob. Reeta muistutti, että tekniikoiden hallinta auttaa myös ääntä kestämään ja jaksamaan pidempien esiintymisjaksojen yli. Koulun käytävät raikuivat innostuneiden laulajien testatessa näitä vielä pajan loputtuakin.

 

 

 

 

 

 

Taukokahvituksesta vastasi koulun vanhempainyhdistys.

Päivästä jäi hyvä mieli ja paljon oppeja kuoroharjoituksiin vietäväksi.

Osallistujien kommentteja:

"paljon hyvää tietoa, tärkeitä asioita, harjoitukset kivoja, helppo tajuta esimerkkien",

"loistava, käytännönläheinen, innostava, antoisa, havainnollistava, huippuluento",

"Paljon täydennystä omaan rytmin ymmärrykseen ja uutta sanastoa, paljon uutta",

"Mahtavan hyvä, ihana, hyödyllinen, kehollisuus+, havainnollinen, vaikeaa mutta rohkaisevaa",

"vaativa, hyödyllinen, sopivalla tasalla olevaa tekemistä"

"loistava vetäjä, inspiroiva, hauska, huippua".

 

Kiitämme jälleen osallistujia palautteista. Tulemme huomioimaan ne seuraavia tapahtumia suunnitellessamme.

 

 

                      

 

Rytmisen Kuoromusiikin Liitto ry | Kirjaudu